Kongresové centrum O2 universum slaví 5 let provozu – rozhovor s obchodním ředitelem Markem Chmátal
Ohlédnutí za pěti lety provozu jednoho z nejmodernějších multifunkčních center v Praze očima Marka Chmátala, obchodního ředitele společnosti Bestsport, a.s.
Marek pracuje pro firmu Bestsport již 7 let. Stál u zrodu projektu O2 universum a STAGES Hotelu Prague a byl u toho, když se oba tyto projekty otevřely. Od roku 2019 má na starost obchodní strategii nejmodernějšího centra v Praze, které nabízí naprosto nový rozměr pro podobu realizace firemních akcí u nás.
Pět let od otevření O2 universa – největšího kongresové centra v ČR, je určitě důležitý milník. Jaké jsou Vaše největší úspěchy, na které jste za těchto pět let nejvíce pyšný?
Úspěchů bylo za pět let několik: po spoustě let bylo v Praze otevřeno nové multifukční centrum, vybudované za prostředky soukromého investora. Po dvou letech výstavby jsme mohli v září 2019 přivítat první návštěvníky. Po 6 měsících od startu, které byly naplněny několika velkými akcemi a stovkami prohlídek pro budoucí klienty, jsme museli ze den na den provoz utlumit kvůli pandemii Covid-19 a s přestávkami to tak probíhalo až do března 2022. I tak jsme v průběhu pandemie neustále provozovali dvě velká virtuální studia a hostili jsme mimo jiné několik velkých mezinárodních kongresů ve formátu online. Zároveň jsme prostory O2 universa poskytli UVN, která zde zřídila a několik měsíců provozovala národní očkovací centrum, jehož branami prošlo více než 300 000 zájemců o vakcínu. A poté nastal duben 2022, kdy jsme opět mohli znovuotevřít všechny naše sály a nakopnout další úspěšné sezóny, během nichž se nám do dneška podařilo hostit více než 400 konferenčních a kongresových akcí s účastí počítanou ve stovkách tisíc návštěvníků.
Jaký byl prvotní cíl při vzniku O2 universa a myslíte si, že se podařilo tento cíl naplnit?
Prvotní cíl byl dokončit a zprovoznit tzv. Malou arénu, jejíž kostra vznikla již v době stavby velké arény. Poté, co byl objekt téměř deset let zakonzervovaný, byla dotažena myšlenka postavit menší koncertní sál s kapacitou do 5000 osob, který by vhodně doplnil kapacitu O2 areny. A když už jsme uvažovali o tak velkém sále, napadlo nás dostavět také menší sály a salonky, abychom byli schopni hostit také kongresy, konference a korporátní akce, které tyto prostory potřebují pro realizaci. Pokud se ohlédnu zpět a vidím to velké množství eventů, které se u nás doteď konaly, tak myslím, že původní cíl jsme plně naplnili a pokračujeme dál.
Za těchto pět let jste hostili řadu významných akcí. Které z nich pro Vás byly nejvýznamnější a proč?
Těch akcí u nás bylo spousta, asi bych vypíchl světovou premiéru prvního elektrovozu zn. Škoda Enyaq v roce 2020, dále World Dealers Conference Škoda v roce 2022, určitě musím zmínit také lékařské kongresy EAACI, HFA, GES a další velké akce. Kromě odborných akcí se u nás také slavilo, například Metrostav zde pořádal své 50. narozeniny a hostili jsme spoustu dalších firemních akcí a vánočních večírků.
Když se podíváte zpět na začátky, jaké byly největší výzvy při rozjezdu O2 universa a co se během těchto pěti let změnilo?
Dostavit, rozjet, odprezentovat a prodat. Jsem rád, že O2 universum se dostalo do podvědomí nejen organizátorům akcí v ČR, ale čím dál tím více je známé také v zahraničí a procento zahraničních akcí se nám úspěšně zvětšuje každý rok.
Současné trendy
Jaké hlavní trendy v oblasti eventů a konferencí jste zaznamenali za posledních pět let a jak na ně O2 universum reagovalo?
V době pandemie Covid-19 to byl přechod akcí do online prostředí, k čemuž jsme měli trvale vytvořená dvě virtuální studia. Po skončení tohoto období se stále část akcí přenáší také do online prostředí, takže účastníci jsou nejen osobně přítomni, ale mohou prezentace sledovat i vzdáleně. Stále více se uplatňuje kreativita, každá akce má jiné nároky na prostory a jejich vybavení a dekoraci, je zajímavé sledovat přístup různých klientů k pojetí jejich akcí. Stále větší důraz je kladený také na skladbu cateringu a udržitelnost, ve větší míře se objevují požadavky na lokální dodavatele surovin, vegetariánský catering a téměř pořád využíváme vlastní vybavení – porcelán, příbory a skleničky, které se dají opakovaně používat.
Mění se nějak poptávka po různých typech akcí (koncerty, konference)?
Větší důraz je kladen na kreativitu, udržitelnost a efektivitu. Naše venue je zajímavé pro klienty, kteří pořádají větší akce (200 a více osob), v porovnání s dřívějškem počet těchto akcí stále roste, což vidíme na celkovém počtu návštěvníků.
Budoucnost
Jaké máte plány pro další rozvoj O2 universa v následujících letech? Připravujete nějaké novinky nebo investice?
Úpravy a vylepšení probíhají kontinuálně – za posledních pár let jsme zrekonstruovali prostory Meeting Hubu (dříve obchodní prstenec), vylepšili jsme akustiku v sále A, který tím dostal špičkové akustické parametry, doplnili jsme vybavení centra anebo jsme v letošní roce vylepšili obložení stěn ve veřejných foyer. Podněty k dalšímu vylepšení nám dávají hlavně naši klienti a jsme připraveni jejich přáním pozorně naslouchat a vybrat si ty nejlepší nápady.
Technologie se stále rychleji rozvíjí. Jak využíváte nové technologie k tomu, abyste vylepšili zážitek návštěvníků nebo organizátorů akcí?
Stále více akcí využívá velké projekční plochy, LED stěny, skvělý zvuk a další technologie, díky kterým se jejich akce stává unikátní. Ve spolupráci s našimi partnery jsme schopni zajistit téměř vše, co klienta napadne. Nedávno jsme u nás hostili akci, kdy byl v rámci večeře promítán videomapping na stoly a servis jídla byl s touto show spojený – zážitek to byl neuvěřitelný.
Vidíte nějaké trendy v oblasti udržitelnosti, které by mohly být do budoucna důležité pro O2 universum, například ekologičtější provoz nebo odpovědné plánování akcí?
Soustředíme se na to, aby náš provoz byl co nejekologičtější – od třídění odpadu, přes úsporu energií a instalací nových technologií až po využití tramvají jako ekologickou náhradu za dopravu účastníků akce autobusy.
Osobní zkušenosti a vize
Jako obchodní ředitel jste klíčovou postavou O2 universa. Jaká je pro Vás největší radost, kterou Vám tato pozice přináší?
Mám skvělý tým spolupracovníků, kteří jsou hlavní hybnou silou všech akcí u nás a jsem velmi rád, že se na ně mohu 100 % spolehnout. Potvrdit velkou akci dá hodně práce – sehnat klienta a přesvědčit ho, že my jsme pro něj to nejlepší místo pro jeho akci v Praze – je pak radost sledovat celý proces realizace akce, který šlape jako dobře namazaný stroj. A to je to, co mě na mojí práci baví asi nejvíc.
Co byste chtěl, aby O2 universum představovalo pro Prahu a pro celou Českou republiku v nadcházejících letech?
Místo, kde se budou konat ty nejlepší a nejdůležitější akce v Praze, místo, odkud budou hosté odcházet a budou o nás mluvit v superlativech, místo, kam se klienti a hosté budou vždy rádi vracet.
Máte nějaký konkrétní sen nebo vizi, co byste chtěl, aby se v O2 universu uskutečnilo? Například nějakou konkrétní akci nebo spolupráci?
Rádi bychom pomohli do Prahy přinést několik opravdu velkých kongresů, které se dosud do Prahy nevešly a pro jejichž realizaci budeme potřebovat využít kombinaci O2 universa a O2 areny.
Marku, děkuji Vám za rozhovor.
Přeji hodně radosti z výborně odvedené práce. Mnoho zajímavých akcí a těch velkých kongresů, které zaplní O2 universum i O2 arenu.
Veronika Ettlerová
Marek Chmátal – LinkedIn | PRONÁJEM PRO FIRMY